Millaista on omakustannekirjan toteuttaminen?

Oletko haaveillut oman kirjan julkaisemisesta? Onko sinulla mahtava kirjaidea, mutta et tiedä, miten edetä?

Tässä artikkelissa kerron esikoisteokseni synnystä ja kaikesta matkan varrella vastaan tulleesta. Kirjan tuotantoprosessiin liittyy monia vaiheita, joista minulla ei ollut juurikaan tietoa, kun aloin kirjoittaa omaa teostani.  Olen koonnut artikkeliin inspiraatiota ja käytännön vinkkejä matkalle kirjaideasta julkaistuksi teokseksi.

Lue siis tarinani, erityisesti jos harkitset omakustannetta!

Tiivistelmä:

  • Arvioi tarpeet ja kustannukset sisällön perusteella. Tarvitseeko teksti tuekseen kuvia? Mitä taitolta vaaditaan? Kuka suunnittelee teoksen kannet?
  • Voit löytää tarvitsemasi vain pitämällä silmäsi auki. Omat tarpeeni teokseni suhteen olivat laajat. Onnistuin kuitenkin löytämään juuri sopivat kumppanit keskittymällä sopivien toimintatapojen ja henkilöiden etsimiseen.  
  • Pohdi kenelle kirjoitat. Ketä teoksesi ja teoksen aihepiiri kiinnostaa? Kenelle teoksesta voisi olla apua? Verkostot ovat ensiarvoisen tärkeitä, sillä niistä löydät lukijoiden lisäksi tukijoita, jotka auttavat vastavuoroisesti sinua esimerkiksi suosituksilla.
  • Kartoita kysyntää etukäteen. Tämä onnistuu esimerkiksi joukkorahoitusta käyttämällä. Näin voit arvioida painoksen kokoa. Jos joukkorahoitus onnistuu, tuotantoprosessin tulee olla jo valmiiksi mietitty ja toteutettavissa. Sähköpostisumaan kannattaa joka tapauksessa varautua. Lue artikkelista tarkemmat vinkit joukkorahoitukseen!
  • Tutustu eri kustantamoihin, painoihin ja painovaihtoehtoihin. Jotkut omakustannepainot tarjoavat ilmaisen taitto-ohjelman, jolla voit taittaa kirjasi itse. Muista kuitenkin, että ammattilainen on aina ammattilainen, varsinkin jos kirjaasi tulee visuaalista sisältöä.
  • Omakustanteen jälleenmyynnissä auttavat monet tahot. Ole kuitenkin tarkkana hinnoittelun ja sopimusten kanssa!

Mistä kaikki alkoi minun kohdallani?

Ajatus oman teokseni Anatomia ja Kehotietoisuus – Kokemuksellisen anatomian opas sai alkunsa, kun opetin vuosina 2013-2014 iyengarjoogan opettajakoulutukseen sisältyvän laajan anatomiaosuuden. Yritin löytää kurssimateriaaliksi sopivaa oppikirjaa, joka sekä sisältäisi toiminnallista anatomiaa että olisi suomenkielinen. Etsiessäni tarkoitukseeni sopivaa oppikirjaa totesin, että suomenkieliset anatomiateokset olivat siihen nähden joko liian laajoja tai liian suppeita.  Englannin kielellä löytyy paljon hienoja jooga-anatomian kirjoja, mutta suomeksi näistä on käännetty vain yksi. Tämä ei täyttänyt iyengarjoogasuuntauksen vaatimuksia. Koska sopivaa teosta ei löytynyt, laadin opetusta varten omat materiaalit.

Suhtautumiseni projektiin on ollut melko neutraalia, sillä en varsinkaan ideointivaiheessa osannut edes ajatella mitä kaikkea kirjan toteuttaminen vaatii. Sitä myötä en oikeastaan osannut myöskään stressata etukäteen kaikesta, mitä pitäisi tehdä tai hoitaa. Jostain syystä en ole myöskään kyseenalaistanut projektiani kertaakaan, vaikka normaalisti tarkastelen myös kriittisesti omia tekemisiäni. Olen jatkuvasti ajatellut, että kirja on tehtävä, riippumatta siitä, onko se taloudellisesti kannattavaa tai lukeeko kukaan sitä koskaan. Minulla on ollut vain pakottava tarve tehdä se. Saada se itsestäni ulos. 

Pelkkä viaton oppikirjan tarpeesta syntynyt idea toimi eteenpäin työntävänä voimana, jonka avulla idea toteutui. Toteuttamisen tiellä oli haasteita, mutta ne ratkesivat toinen toisensa jälkeen. Oli mahtavaa huomata, että kaikki tarvitsemani tuli jossain vaiheessa vastaan. Kun idea polttelee jatkuvasti edes mielen taka-alalla, on helpompi huomata tekijät, jotka auttavat eteenpäin.


Mieli on mahtava työkalu! Anna sille fokus ja se havaitsee sen, mitä tarvitset. Näin keskittymisen kohteesta tulee todellisuutta.


Kaikki projektiin tarjoutuvat mahdollisuudet eivät ole kuitenkaan niitä oikeita. Päätöksiä kannattaa punnita tarkkaan ennen yhteistyön aloittamista. Itse luotin valinnoissani ennen kaikkea tunteisiini. Mielestäni ensiarvoisen tärkeää on tunne siitä, tuleeko yhteistyö toimimaan. 

Yhteistyön ehtojen tulee olla realistisia. Jos esimerkiksi budjettisi ei ole kovin suuri, et voi ostaa kallista palvelua. Tämä voi kuulostaa itsestään selvältä, mutta käytännössä tarjotun sopimuksen järkevyyden arvioiminen ei aina ole helppoa. Sopimusehdot voivat koskea rahaa, jota joudut sijoittamaan ostaessasi palveluita, tai esimerkiksi kustantajan kaikesta teoksen myynnistä ottamaa prosenttiosuutta.

Hyvä tunne yhteistyöstä ei suinkaan tarkoita, että asioista ei saisi olla eri mieltä tai työtä ei arvioitaisi myös kriittisesti. Yleisfiiliksen tulee mielestäni kuitenkin olla energisoiva ja innostava. Parhaimmillaan yhteistyö sytyttää ja inspiroi molempia osapuolia ja silloin lopputuloksesta tulee parempi kuin yksin tekemällä. 

Keskustellessani kirjoja julkaisseiden ystävieni kanssa olen myös kuullut, että kustantajat voivat luoda kovia paineita esimerkiksi kirjan sisällön muokkaamisesta kaupallisemmaksi. Olen siinä mielessä tyytyväinen, että olen saanut tehdä teoksestani juuri sellaisen kuin olen halunnut. Tämä ei olisi ollut mahdollista ilman yhteistyökumppaneita, joilla on oma vahva taiteellinen näkemys ja tahto tehdä mahdollisimman hyvää jälkeä niin visuaalisesti kuin kielellisestikin. En olisi voinut edes kuvitella kirjaani esimerkiksi kustantajan pakollisia mainossivuja.


Omakustanteessa joudut toteuttamaan kaiken omatoimisesti, mutta samalla saat täydellisen taiteellisen ja sisällöllisen vapauden. Joudut punnitsemaan mikä sinulle on tärkeää, ja toisaalta, mikä on ajan ja rahan puitteissa mahdollista. 


Taittaja laittoi pyörät pyörimään

Kun ensimmäinen laajempi jooga-anatomianopetusrupeamani oli ohi 2014, idea omasta kirjasta jäi uinumaan taka-alalle. Idea sai uudelleen tulta alleen, kun aloin järjestää omia kurssejani. Keväällä 2016 yksi anatomia- ja kehotietoisuuskoulutukseni osallistujista, tuleva taittajani, tuli hieman tuohtuneena kommentoimaan opetuksessa käyttämiäni Powerpoint-materiaaleja. Hän lupasi, että jos joskus haluaisin tehdä siistimmän ja helposti luettavamman oppimateriaalin, hän voisi auttaa taittamisessa. Olin iloinen tarjouksesta. Mieleeni tuli heti idea omasta kirjasta, joka palvelisi täydellisesti oman osaamiseni eli toiminnallisen jooga-anatomian opettamista. Nyt minulla oli siis taittaja, vaikka hän ei itse tainnutkaan tässä vaiheessa aavistaa, että päätyisi luentomateriaalien sijaan taittamaan kokonaisen kirjan!

Graafinen taittaja Tuuli Holopainen kannusti minua aloittamaan käytännön toteutuksen!

Kallis kuvitus viivytti

Teokseni on siinä mielessä poikkeava, että se on kokemuksellinen tietokirja. Tässä tapauksessa kokemuksellisen tiedon välittämiseen tarvittiin tekstin lisäksi paljon kuvia. Kuvallisen kirjan kustantaminen on kalliimpaa kuin perusromaanin. Ensinnäkin, kuvat maksavat, olivat ne sitten kuvapankista, valokuvia tai etenkin piirroksia. Toisekseen, kuvallinen kirja vaatii taittajalta huomattavasti enemmän. Tekstien, kuvatekstien ja kuvien suhteen on tärkeää olla johdonmukainen kirjan luettavuuden kannalta. Kuvituksen löytäminen pitkitti projektin varsinaista aloitusta pisimpään. 


Kirjan sisältö sinänsä oli tiedossa jo alusta saakka. Kirjan sisällön runko ja kappalejako saivat muotonsa, kun yhdistimme iyengarjooga-anatomian opetusryhmäni kanssa keskeisimmät kehon liikeaktivaatiot ja linjausohjeet kehoalueittain. 

Olin pyöritellyt ideaa jo muutaman vuoden ajan päässäni ja pohdin, mistä saisin kuvituksen teokseen. Tarvitsin noin sata kappaletta anatomian kuvia. Nyt olin löytänyt jo taittajan projektille, mutta mistä kuvitus?

Selasin kuvapankkeja löytämättä haluamaani anatomian kuvitusta. Keskustelin kuvituksesta myös piirtämisessä lahjakkaan, anatomiaa opiskelevan tuttuni kanssa ja hän innostui projektista. Pääsimme tarjousvaiheeseen, jossa hän tarjoutui tekemään kirjani kuvituksen edullisesti harjoitustyönä. Hänen hinnoittelunsa perusteella noin sadan kuvan kuvituksen hinnaksi olisi kuitenkin tullut jotakuinkin 20 000 €. Se oli kuvitukseksi edullinen tarjous, mutta aivan liian paljon projektilleni. Tarjouksen myötä aloin myös ymmärtää, mihin kustantajia tarvitaan. En halua antaa kuvaa, että en arvostaisi kuvittajan työtä, arvostan paljonkin. Haluan myös maksaa työstä kunnollisen korvauksen, mutta minulla ei vain yksinkertaisesti ollut varaa kustantaa kuvitusta itse.  En tietenkään osannut tässä vaiheessa edes arvata, että projektin päätyttyä ensimmäisen painoksen laskennallinen hintalappu, joka sisältää taiton, graafisen suunnittelijan, kuvataiteilijan, oikolukijan ja valokuvaajan palkkion, painotyön, sekä hyvin maltillisen palkkioarvion omasta kirjoitus- ja editointityöstäni, olisi kaksinkertainen tuohon summaan nähden!

Kuvitus on kallista, mutta myös välttämätöntä kirjaani. Muistan vielä hyvin sen heinäkuisen päivän vuonna 2016, jolloin asia ratkesi ja tiesin, että kirja tulee toteutumaan! 

Keväällä saamani päätä huimaavan tarjouksen jälkeen etsin tekijänoikeusvapaata anatomiankuvitusta ja löysin 1800-luvun puolella piirretyt aikanaan legendaarisen anatomianoppaan, Grayn anatomian, piirrokset. Otin yhteyttä tekijänoikeustoimistoon ja varmistin heidän lakimieheltään käyttöoikeuden. Kuvitusta sai käyttää! Tämä ratkaisi kuvituksen ongelman. 

Alkuperäinen, muokkaamaton Henry Grayn piirtämä kuva teoksesta Gray’s Anatomy 1858.

Graafinen suunnittelija kannusti kohti toteutusta

Grayn anatomian kuvat olivat vanhoja, mutta riittäviä selittämään anatomisia rakenteita kirjalleni tarpeellisella tasolla. Kuvapankin kuvien resoluutio oli heikko, mutta totesimme taittajan kanssa sen riittävän teokseen. Kuvissa oli kuitenkin latinankielistä tekstiä ja ne olivat hieman epäselviä mustavalkoisina. Niitä katsoessani ajattelin, että anatomiaa pitäisi jo ymmärtää saadakseen niistä selvää. Ongelma ratkesi yhteistyökumppanini, graafisen suunnittelijan, Taru Koivulehdon kautta. Taru oli aiemmin suunnitellut minulle logon anatomiakoulutuksia varten. Tavatessani häntä otin puheeksi Grayn anatomian kuvat. Hän katseli kuvia ja ilmoitti sen jälkeen, että voisin itse muokata niitä. 

”No tämäpä yllätys”, ajattelin. Että minusta tulisi nyt teoksen kirjoittajan lisäksi kuvanmuokkaaja? En ollut edes osannut kuvitella päätyväni tekemään mitään sellaista! 

Graafinen suunnittelija Taru Koivulehto on suunnitellut myös teoksessa seikkailevat luurangot!

Tarun lupasi ohjeistaa minua ja vakuutti, että opin käyttämään kuvanmuokkausohjelmaa. Työn sujuvuuden kannalta hän suositteli, että käyttäisin tietokoneeseen yhdistettävää piirtopöytää. Ei muuta kuin ostoksille. Pienen opettelun ja tuskastelun jälkeen kuvanmuokkaaminen alkoi sujua. Kun sain rutiinin työhön, siitä tuli yksi lempipuuhistani koko kirjaprojektin aikana. 

Kuvienmuokkaus oli hieman kuin värityskirjan värittämistä. Suhteellisen simppeliä, kuitenkin luovaa, tarkkaa ja systemaattista. Kuvanmuokkaus toimi hyvänä vastapainona kirjoittamiselle, jonka aloituskynnys on aina ollut, ja tulee varmaan olemaan, suurempi. 

Taidokas oikolukija viimeisteli tekstin

Näin isossa projektissa minun piti usein pakottaa itseni kirjoittamaan. Jos olisin ajatellut, mitä kaikkea muuta voisin tehdä kirjoittamisen sijaan, en olisi saanut työtä koskaan valmiiksi. Teen arkisin vastaanotto- ja koulutustyötä, joten minun piti usein kirjoittaa viikonloppuisin, jolloin olin tottunut näkemään ystäviäni.  Tahdonvoima ja vimma saada kirja valmiiksi auttoivat minua pakottamaan laittamaan puhelimen kiinni ja istumaan alas. Useana viikonloppuna ystäväni pyysivät minua ulos, mutta jouduin kieltäytymään. Elämässä on niin rajallisesti aikaa! Onneksi pystyin kuitenkin luottamaan, että tosi ystävyys säilyy, vaikka hetkellisesti ei ehtisikään tavata. 

Mielenkiintoinen yksityiskohta koko projektin kannalta on myös se, että inhokkiaineeni koulussa oli äidinkieli, enkä ole koskaan pahemmin pitänyt kirjoittamisesta. Mielestäni kielioppisäännöt olivat liian hankalia opeteltavaksi. En ole koskaan oppinut hallitsemaan niitä kirjoitetussa tekstissä. 

Tämän vuoksi olen ollut tyyliltäni lähellä puhekielen kirjoittajaa (apua, anteeksi kirjoitetun kielen jumalat). Edes välttävät kirjoitustaidot eivät pystyneet pysäyttämään projektia. Universumilla saattaa olla hieman kiero huumorintaju, kun itseään lahjattomana äidinkielen oppilaana ja huonona kirjoittajana pitävä ihminen päätyy kirjoittamaan kirjan! Toisaalta tämä kertoo myös intohimosta aiheen suhteen: edes oma oletettu taidottomuus ei estänyt toimeen ryhtymistä.


Vaikeuksien kautta ymmärsin, että kirjoittaminen on jakamisen väline. Hieman samaan tapaan kuin puhuminen tai tanssiminen. Ja sen voi oppia. Jos palo ja tarve on riittävät, motivaatio oppimiseen syntyy.


Heikon pohjani tueksi olen saanut kullanarvoista apua kirjallisuustieteen opiskelijalta Milla Suikkaselta. Hän on oikolukenut ja stilisoinut tekstiäni. Minusta tuntuu, että hän on opettanut minulle sujuvasta kirjoittamisesta ja äidinkielestä enemmän kuin moni opettaja kouluaikana. Oli ihanaa kuulla projektin edetessä, että hänen tarvitsi korjata koko ajan vähemmän virheitä. Opin siis kirjoittamaan paremmin… kirjoittamalla! Ja mikä tärkeintä pyytämällä apua, sekä ottamalla työstäni palautetta vastaan.

Oikolukija ja tekstin stilisoija Milla Suikkanen

Kuvataiteilija kaunisti teoksen

Pidin löyhästi kirjaa kirjoittamiseen ja kuvanmuokkaukseen menneistä tunneista. Ajatus sisällöstä oli kirkkaasti mielessä, joten kirjoittaminen sujui suhteellisen nopeasti. Minulla oli tarkka ajatus siitä, missä järjestyksessä eri kehon osat käydään läpi ja mitä teemoja kustakin kehon osasta nostetaan esille. Kuten mainitsin aiemmin, kappaleiden lukumäärä ja järjestys syntyivät iyengarjoogassa käytettävien teemojen ympärille. Joogakoulutukseemme sisältyi opetus ”vayu:ista”, joilla kuvataan pranan / energian tai elinvoiman liikettä ja suuntaa. Itse käsitän ja koen omassa kehossani vayut tuntoaistiin liittyviksi, vaikka niihin liitetään myös muita ulottuvuuksia ja ominaisuuksia esoteerisessa joogamaailmassa. Oman kokemukseni kautta minusta tuntui myös relevantilta yhdistää ne kirjaani, opettaahan se kuitenkin kehotietoisuutta, joka perustuu pitkälti tuntoaistiin. 

  • Kirjani ensimmäinen luku ”Jalkaterä” vastaa Apana vayua, joka on laadultaan maadoittavaa, raskasta, maata kohti suuntautuvaa energiaa.
  • Toinen luku ”Lonkka” vastaa Samana vayua, tiivistyvää tunnetta – kuten käytettäessä lonkanalueen lihaksia, kehoon syntyy tiivistyvä tunne.
  • Kolmas luku ”Lantio” kuvaa Udyana vayua, joka nostaa tiivistyvää energiaa ylöspäin, kohottaen selkärankaa kohti taivasta.
  • Neljäs luku kuvaa Prana vayua, joka imeytyy ja diffundoituu kaikkien kerrosten läpi, kuten ilma, jota hengitämme. Neljännen luvun vayua vastaava anatominen aihe on rintakehä.
  • Viides ja viimeinen luku ”Hartiarangas ja käsi” kuvaa Vyana vayua, joka levittäytyy ja säteilee ulospäin kehosta, aivan kuin kädet levittäytyvät yläraajoina.

Kirjani sisältää ennen kaikkea anatomiaa ja harjoitteita, joilla voit löytää yhteyden oman kehosi anatomiaan tuntoaistin kautta. Tuodakseni tätä hieman muusta kirjasta poikkeavaa teemaa, jolla oli kuitenkin tärkeä rooli kappalejaossa, pyysin kuvataiteilija Heidi Lahtista luomaan jokaiselle luvulle taiteelliset kansilehdet. Kerroin Heidille vayuista, kuten yllä kuvasin ne tekstissä ja hän nappasi heti ideasta kiinni.  Heidi piirsi lyijykynäluonnoksen jokaisen luvun kehonosista ja kuvasi lukua koskevan vayun maalaamalla energian kuvaan. Taidesivuista tuli paremmat kuin osasin odottaa ja ne ovatkin kovasti kehuttu osa kirjaani! Kahdesta Heidin anatomiateoksesta on tehty myös julisteet, jotka voit ostaa verkkokaupastani.

Kuvataiteilija Heidi Lahtinen
www.heidilahtinen.com

Harjoitusosuus tarvitsi valokuvia

Kun teoriaosuus kuvanmuokkauksineen oikolukuineen ja taidekuvineen oli valmis, aloin valmistaa harjoitusosuutta. Jälleen minulle oli jo selvää, mitkä harjoitukset halusin kirjaan. Harjoitusosuutta tehdessä olin kuitenkin ehtinyt opettaa lukuisia ”Anatomia ja kehotietoisuus” -koulutuksia, joiden runko oli pysynyt pääpiirteittään samana kuin minkälaiseksi se muotoutui iyengarjoogaopettajakoulutuksen jälkeen vuonna 2014. Tässä vaiheessa, useamman vuoden opetuskokemuksen perusteella, tiesin jo tarkkaan mitkä harjoitukset toimivat ja miten ne kannatti ohjata. 

Harjoituksien opastamiseen tarvittiin kuvia. Helpoin ratkaisu oli, että ne tehtäisiin valokuvamuodossa ja toimisin itse mallina. Kuvausrupeama sujui todella jouhevasti ammattitaitoisen kuvaajan Sofie von Frenckellin kanssa. Tein tarkat kuvaussuunnitelmat, joissa määritin, halusinko harjoitteesta lähi- vai kaukokuvan, sekä harjoitusohjeen suhteen suotuisimman kuvakulman.  Tällä suunnitelmalla aloitettiin sarjatuotanto: ensin lähikuvat, sitten kaukokuvat, kuvakulma kerrallaan. Omalla vastaanotollani on pieni ryhmäliikuntasali, joka taipui hyvin valokuvausstudioksi. Näin säästettiin hieman myös studiovuokrassa. Kirjaan tuli lopulta huikeat yli 200 valokuvaa, jotka purkitettiin kahden päivän aikana. Voin sanoa, että tunsin tehneeni töitä nelituntisten valokuvaussessioiden jälkeen. Seuraavina päivinä lihakset olivat harjoittelusta arat. 

Kuvien käsittely ja numerointi oikeaan järjestykseen vei myös kuvaajan aikaa. Olen erityisen tyytyväinen Sofien kuvanmuokkaustaidoista, jotka pääsevät ehkä parhaiten oikeuksiinsa myöhemmin tekemässämme liikelaajuusliitteessä. Liitteessä minut muutettiin nelijalkaiseksi ja -kätiseksi intialaiseksi jumalattareksi, jotta kuvaan saatiin liikelaajuusparien molemmat ääripäät. Katso liite täältä!

Valokuvaaja Sofie von Frenckell
sofievonfrenckell.fi

Kollegat kommentoivat

Kun sisältö oli oikoluettu, stilisoitu ja taitettu oli aika lähettää se esilukijoille, joita minulla oli sekä anatomia-, että joogapuolelta. Rakkaat osteopaatti-, fysioterapeutti-, ja joogaopettajakollegani antoivat minulle korjaus- ja tarkennusehdotuksia, joiden perusteella tein viimeisiä oikaisuja asiasisältöön. 

Paino ja sen kustantaminen

Kun kirjan sisältö oli valmis, oli aika pohtia painatusta. En oikeastaan ollut edes harkinnut kustantajaa, sillä kaikki tarvitsemani apu tuntui löytyvän lähipiiristä. Lisäksi olin opettanut anatomiaa useassa joogakoulussa ja tunsin tätä kautta useita alan toimijoita. Minulla oli tunne siitä, että saisin markkinoitua kirjaani itse parhaiten. 

Olen pohtinut jälkikäteen, olisiko kirjani menestynyt paremmin kustantajan kautta julkaistuna, mutta sitähän ei voi koskaan tietää. Kenties levikki olisi ollut suurempi, mutta taloudellinen tuotto olisi voinut jäädä kohdallani pienemmäksi. Kirjailijan osuus kirjan myyntituotoista on yleensä noin 20-25%. Minusta tämä tuntui pieneltä suhteessa tehtyyn työhön. Toisaalta, koska tein projektin kokonaan itse, ymmärrän nyt osuuden pienuuden. Kirjan valmistaminen on kallista! Kustantaja tekee myös tärkeää markkinointityötä. Tosin kustantajien kautta teoksensa julkaissut ystäväni kertoi, että myös kustantajan kanssa työskennellessä iso osa markkinointityöstä on kirjoittajan omalla vastuulla.  Uskon, että markkinointi on yksi haasteellisimmista töistä koko kirjaprojektissa. Miten saada ihmiset kiinnostumaan ja vielä ostamaan teos?

Kustannuksiin joukkorahoitus avuksi

Onneksi omakustanteen tekijä voi kartoittaa kysyntää etukäteen esimerkiksi joukkorahoituksella. Itse käytin Mesenaatti-nimistä palvelua. Monia muitakin vaihtoehtoja on. Päädyin Mesenaattiin, sillä se on suomalainen palvelu, jonka kampanjasisältö vaikutti mielenkiintoiselta. Kampanjani päätavoite oli kerätä rahat kirjan painoa varten. Joukkorahoitus tarjosi mahdollisuuden arvioida riskittä tulevan painoksen kokoa. 

Kampanjani sujui alusta asti hyvin. Sain kannustusta niin itse palvelusta kuin monilta yhteistyökumppaneiltanikin, sekä joogakoululta ja kollegoiltani. Olin määrittänyt kampanjani minimitavoitteeksi 3300€, jolla saisin pienen 500 kpl ensipainoksen kulut katettua. Tavoitteeksi asetin 9000€, jolla saisi jo 2000 kirjaa painettua. Kampanjan alku oli kaikkein jännittävin, sillä jos minimitavoitetta ei saa kerättyä kampanja-ajan loppuun mennessä, se raukeaa ja rahat palautetaan mesenaateille. 

Sain kerättyä kuitenkin huikeat 18 070€, jolla sain myös katettua kuluja, joita kirjan tekeminen oli vaatinut! Mesenaattipalvelu ottaa kerätystä summasta noin 10% provision.

Varoituksen sanana joukkorahoitusta harkitseville: jos kampanjasi menee läpi, odota sähköpostitulvaa. Vaikka kampanjassa ilmaistaan miten selkeästi tahansa, että rahoitusta kerätään juuri tuotantoa varten ja että tuote valmistuu esimerkiksi kuukauden kuluttua kampanjan loppumisesta, ihmiset odottavat saavansa tilatut tuotteet kuten verkkokaupasta saman tien. Tuotannossa tai painossa kuluu aikaa ja eteen voi tulla yllättäviä käänteitä. ”Missä minun kirjani viipyy” -sähköposteihin kannattaa tehdä valmisvastaus, jota vain kopioi sähköpostista toiseen. Jos et ole itse asiakaspalveluhenkinen, niin saattaa olla viisasta palkata assistentti vastaamaan viestiryöppyyn.  

Pääset katsomaan toteutuneen Mesenaatti-kampanjasivuni täältä!

Kumppanina pienpaino

Pienpaino Julkaisuapu Delta on ollut luottokumppanini jo vuosia. Olen painattanut heillä käyntikortit ja esitteet yritystoimintaa varten. Luonnollisesti tiedustelin heiltä ensimmäisenä, voisivatko he painaa myös kirjani. Julkaisuavun perustaja Seppo totesi, että pienten erien painaminen onnistuu heidän kauttaan, mutta suuremman erän varalle hän voisi kilpailuttaa isommat painotalot. 

Tarjouskilpailun kautta päädyimme yhteistyöhön Erweko-painotalon kanssa. 1500 kappaleen ensipainos valmistui keväällä 2018 mesenaattikampanjan jälkeen ja kirjan julkaisujuhlat olivat maaliskuussa 2018 Joogafestivaaleilla, jossa se oli myös ensi kertaa myynnissä.

Painaminen ulkomailla on halvempaa, mutta halusin, että kirjani painetaan Suomessa. Näin toiminta tukee paikallisia pienyrittäjiä. Julkaisuapu Delta on auttanut minua pienyrittäjänä jo vuosia ja halusin vastavuoroisesti auttaa heitä. Päätöstäni helpotti myös se, että tiesin ison alkupainoksen jälkeisten pienten erien teettämisen onnistuvan suoraan heidän kauttaan. Tietenkin kappalehinta on heillä korkeampi kuin suuria eriä painavalla Erwekolla, mutta erien painossa on aina huomioitava myös varastointi. Tuhatviisisataa kirjaa vie aika paljon tilaa! Olimme myös sopineet Julkaisuavun kanssa, että he hoitavat postituksen, sillä kirjat toimitettiin suoraan heidän tiloihinsa. Tiesin jo etukäteen, että omat resurssini eivät riittäisi kirjojen postitukseen, sillä päätyöni on kuitenkin vastaanotolla ja koulutuspuolella. 

Julkaisuapu Deltan Anneli ja Seppo ovat painaneet, sitoneet ja postittaneet kaikki kirjani, ensimmäisen painoksen paino- ja sidontatyötä lukuunottamatta. Toisesta painoksesta lähtien kirjoja on painettu heidän pienessä painossaan ”on demand” eli tarpeen mukaan, noin 250 kappaleen eriä kerralla.

Voi postitus, postitus

Painoerä valmistui ajallaan ja toimitettiin Julkaisuavun tiloihin postitettavaksi. Siitä seurasikin seuraava haaste; kirjojen postitus. Näin jälkikäteen ajattelen, että Postin toiminta oli yksi suurimmista haasteista toimitusketjussa. Postin toiminnassa on varmaan tapahtunut niin paljon muutoksia, että työntekijätkään eivät ole perillä niistä. Selvittäessäni isompien erien postitusmahdollisuuksia päädyin todella epäselvään viidakkoon. 

Edullisinta oli lähettää paketti, mutta se vaati tilaajien tietojen syöttämistä yksi kerrallaan verkkosivuille pakettikortin tulostamista varten. Pakettien lähetys olisi pitänyt myös maksaa yksi kerrallaan. Tämä ei tullut kyseeseen, kun tilaajia oli useita satoja. Oli löydettävä keino, jolla postitusosoitteet saataisiin printattua osoitetarroina suoraan Excel-tiedostosta ja postimaksut maksettua könttäsummissa laskulla. 

Postin yrityspuolella minut ohjattiin hinnoittelupalvelun piiriin. Siellä minulta perittiin kuukausimaksun lisäksi myös kirjepostin painon mukainen hinta. Olin useita kertoja yhteydessä Postin asiakaspalveluun, mutta vaihtoehtona ei siltikään osattu tarjota postikuoria, jotka olivat ehdottomasti tarkoitukseeni soveltuvin vaihtoehto. Lisäksi postin toimitusajat venyivät luvatusta 1-3 arkipäivästä jopa 14 päivään ja tämä aiheutti lisää sähköpostisumaa, varsinkin mesenaattivaiheessa. 

Kun ensipainoksen Mesenaatti-tilaukset oli saatu toimitettua, tutkin onneksi lisää toimitusvaihtoehtoja, jolloin minulle viimein osattiin ehdottaa postikuorta. Kyseessä on ennakkoon tilattava kuori tai laatikko, jossa voidaan toimittaa kirjeposteja. Kirjani on A4-kokoinen, mutta painaa alle kilon, joten se voidaan toimittaa kirjeenä. Postikuoripalvelu on myös kätevä tapa säästää pakkauskuluissa, sillä erillisiä laatikoita ei tarvita Palvelun hinta on myös kaikkia muita vaihtoehtoja huokeampi! Olin harmissani, että sain tietää palvelusta vasta niin myöhään, mutta kuitenkin tyytyväinen, että kirjatilaukset ovat jatkuneet vielä ensipainoksen jälkeenkin.

Omakustanteen jälleenmyynti

Omakustanteen myynnissä paras yhteistyökumppanini on ollut Kirjavälitys. Kirjavälitys on suuri suomalainen kirjojen välitysliike, jonka kautta omakustanteet voivat päästä myyntiin suuriin kirjakauppoihin ja kirjastoihin. Kirjavälitys on tilannut minulta ehdottomasti eniten kirjoja oman verkkokauppamyyntini ohessa. 

Olen saanut pienen kirjakaupan omistajalta loistavan vinkin, jonka mukaan suurten jälleenmyyjien tarjouksiin ei tarvitse automaattisesti suostua. Kirja-alalla jälleenmyyjä ostaa teokset yleensä niin, että myyjälle jää 40% myyntikate. Tämä tarkoittaa omakustannepuolella sitä, että kirjanvälityksen pitäisi saada kirja ostettua tekijältä mieluiten 50% katteella, jotta välityspalvelukin saa jonkinlaisen katteen toiminnalle. Jos tuosta 50% otetaan vielä postikulut kirjan toimittamisesta välityspalveluun, niin painolle ja kirjailijalle jää alle 40-45% myyntihinnasta. Tämän takia paino toteutetaan yleensä ulkomailla, halvemman tuotannon maissa. Ja hyvä, jos kirjailija itse saa tuon 20-25%.

Nähtyäni koko ketjun ymmärrän hyvin, miksi kirjailijan saama palkkio on niin pieni. Jos sinulla on kuitenkin mahdollisuus markkinoida ja myydä kirjaa esimerkiksi oman verkkokaupan kautta, voit saada suuremmankin katteen kirjoista. Markkinointi ja myynti vaatii organisoitumista, työtä ja myös rahallisia sijoituksia. Itse olen ollut tyytyväinen siihen, että olen voinut käyttää myyntiin sekä kirjavälitystä että omaa verkkokauppaa. Sen lisäksi minulla on muutamia suurempia ja pienempiä jälleenmyyjiä, joiden kanssa sovin jälleenmyyntihinnan yksilöllisesti. Kuten neuvonantajani suositteli, isojen jälleenmyyjien kanssa kannattaa olla varovainen, etteivät he ala polkea hintaa. Muutamat suurimmista verkkokaupoista ovat kuuluisia tyylistään tehdä pienellä katteella massamyyntiä. Itse halusin, ettei kirjaani myydä polkuhintaan. Olihan sen eteen kuitenkin uhrattu aikaa ja myös rahallisia sijoituksia.

Lopuksi

Kuten olette saaneet lukea tekstistä, kirjaprojekti on ollut monen ihmisen aikaansaannosta. Välillä tuntuu, että oma roolini on ollut toimia vain yhteen kokoavana voimana, jotta viesti saadaan välitettyä ja materialisoitua. Kuin orkesterinjohtaja, joka ilman orkesteria olisi vain ilmaa huitova hahmo, niin minäkin ilman auttajiani olisin jäänyt ilman substanssia. <3

Mukana projektissa ovat olleet arvokkaan työpanoksensa kautta:

Graafinen taittaja Tuuli Holopainen 
Oikolukija ja kielen stilisoija Milla Suikkanen

”Tekstien oikolukupalvelut, stilisointi ja sisällöntuotanto ovat tilattavissa kauttani. Jos sinulla on idea tekstistä, jonka haluaisit kirjoittaa ja julkaista, mutta kirjoitusrutiini uupuu, voin myös luoda tekstin ideasi pohjalta. Tarkistan ja luon blogitekstejä, verkkosivujen tekstejä, artikkeleita, mainostekstejä ja kaunokirjallisia tekstejä. Osaamista on myös tieteellisestä kirjoittamisesta. Laskutus yrityksen kautta, hinta määräytyy tekstin haastavuuden ja pituuden perusteella ja sovitaan asiakkaan kanssa tekstikohtaisesti. Ota yhteyttä, jos tuntuu, että voisin auttaa sinua. :)”

milla.suikkanen@tuni.fi / 045 3321 344

Graafinen suunnittelija Taru Koivulehto
Valokuvaaja Sofie von Frenckell

sofievonfrenckell.fi

Kuvataiteilija Heidi Lahtinen

www.heidilahtinen.com

Julkaisuapu Delta

julkaisuapu.fi

Anatomian teoksen 1858 kuvittanut Henry Gray

Päätarkastajana kaiken suhteen toimi mieheni Jan Pesonen ja sen lisäksi sekä anatomiaosuutta että joogaosuutta kommentoivat lukuisat ammattitaitoiset kollegani: Vesa Valtonen, Heidi Hautala, Emma Silventoinen, Lauha Halonen, Tiina Ollila ja Minna Häkli.

Kiitos myös parhaalle ystävälleni Lauralle, joka edelleen lähtee kanssani ulos, aina silloin kun kummallakaan ei ole mitään isompia projekteja päällä. 😀

Kirjaani voit ostaa sekä painettuna että e-kirjana verkkokaupastani!

Jaa somessa

Share on facebook
Share on twitter

Tilaa uutiskirjeemme

Pysy ajan tasalla - tilaa uutiskirjeemme!